Home > Uncategorized > וידוי הקטן ווידוי הגדול תשעט

מבוא

מובאות כאן שתי גירסאות של הוידויים המשלבות  בין הטקסט המסורתי לבין אירועים אקטואליים, זאת כדי שנרגיש חיבור למילים. הוידוי ביום כיפור לא אמור להיות מקבץ של מילים, שנשנן באופן אוטומטי. הוידוי אמור לשרוף כלהבות אש בלב, שיגרמו לאי שקט, לחשבון נפש, ולרצון להשתנות, משום שהן מדברות אמת על חיינו ועל החברה שבה אנו חיים.  זאת אומרת שהמטרה היא לא לקרוא את המילים כמכוונות אך ורק כנגד מי שאנחנו לא מסכימים/ות אתם/ן. אם את/ה מרגיש/ה שאין כאן חטאים שעשית, את/ה מוזמן/נת להחליף אותן או להוסיף עליהן. סדר העבודה של הכהן גדול בבית המקדש ביום הכפורים נפתח בוידוי אישי פרטי שלו. לאחריו הוא יכול היה לומר וידוי עבור הכלל. גם אנחנו בקהילת זכויות האדם מחויבים ומחויבות להתבונן בחטאינו טרם נתוודה על חטאי החברה. הוידוים  מנוסחים בלשון רבים, משום שמוטלת עלינו אחריות קולקטיבית עבור מה שקורה בחברה שלנו. ניתן לבחור במספר מצומצם של פסוקים ולהתרכז בהם.

לרובנו אין את היכולת לבצע חשבון נפש בכל ימות השנה. גם אם אנחנו מכירים את האמת בליבנו, לפעמים הפחד מִשּׂוֹנְאֵנוּ גורם לנו לשתוק. אבל, בעזרת כוחו של יום כיפור, אולי נבין: היכולת שלנו להפנות זרקור אל עצמנו, אינה מהווה דה-לגיטימציה [לנו, לעמינו או למדינה] אלא דווקא מהווה ביטוי לאמונה עמוקה בעצמנו. וביכולתנו לחזור לטוב היסודי שבנו ולפעול לשיפור החברה שלנו. לכן, הוידוי הזה מנסה לחזור למטרה המקורית של הוידוי, על ידי חשבון נפש חברתי, עכשווי ונוקב.

לאחר הוידוי של יום הכיפורים, נהגתי להכין ה”אסיף הרוחני” לקראת סוכות, יהוו יחידה אחת. באסיף נחגוג את כל הטוב במדינה, ובנו כעם, ואת הצלחות שלנו בשנה שהסתיימה. חשוב לנו גם “הכרת הטוב” וגם לערוך חשבון נפש אמיתי; כזה שעושה אותנו ראויים יותר לחגוג את הטוב שֶׁבִּלְבָבֵנוּ השלם.

הוידוי הקטן הוא פרי ידי, אך מבוסס על מסורת ארוכה של וידוים אקטואליים.  עבדתי עליו במשך שנים רבות עוד כאשר כיהנתי כמנכ”ל ונשיא “רבנים למען זכויות האדם” על אף שהיוזמה ורוב הכתיבה היתה שלי, רבים/ות מרבני/רבות וצוות “שומרי משפט” תרמו למלאכה.  בין היתר, הרבנים/רבות גליה סדן, אורי רגב, מעין טורנר, קובי וויס ועוד. אני לא מסוגל בשלב זה להגיד מי בדיוק כתב/ה מה. אך אני כן זוכר שהפסוק החותם,  “ועל חטא שחטאנו לפניך בהרהור הלב ובמלמול בחדרי חדרים -במקום לקרוא בגרון ולהרים קולנו כשופר.הוא של הרבה גליה סדן.

ועל חטא שחטאנו לפניך בוידוי פה – למדנו והתלוננו ללא הפיכת תלמוד למעשה.” הוא של הרב וויס. מאחר ורבנים למען זכויות האדם כבר לא משתמשים בוידוי זה, הרשיתי לעצמי לאמץ אותו בשם “תורת צדק”.

לרבנים/רבות, שליחי/ות ציבור ומנחים/ות בבתי כנסת ולאלו השייכים למסגרות אחרות, ניתן להוריד ולחלק את כל הוידוי הגדול, או לגזור ולהדביק חלקים ממנו; ניתן לנהל דיון סביב הוידוי ו/או להשתמש במסגרת תפילה, כמו הוידוי המסורתי. אפשר לקרוא לסרוגין. שליח/ת הציבור קורא/ת את השורה הראשונה: “על חטא שחטאנו” והקהל עונה את השורה השנייה.

הוידוי הקטן תשע”ט

 

אשמנו  בהתעלמנו מצלמך בכל אדם. 

בגדנו  בתורה. 

גזלנו  אדמות ותקווה. 

דיברנו דופי  באלה שלא חושבים/ות כמונו. 

העוינו  את האמת. 

והרשענו  בחאן אל אחמר. 

זדנו  בחיים/ות בעוני. 

חמסנו  באמצעות עוצמת המדינה.

טפלנו שקר   על בדואים כ”משתלטים”.

יעצנו רע  למכור נשק למשטרים אפלים.  

כיזבנו  כשאמרנו שחוק הלאום לא מפלה.

לצנו  במאמינים/ות בתיקון עולם. 

מרדנו  בטוב שבתוכנו. 

ניאצנו  על מבקש/ות מקלט. 

סררנו  במגילת העצמאות. 

עווינו  נגד סוסיא. 

פשענו  נגד אום אל חיראן. 

צררנו  באל עראקיב

קישינו עורף  כלפי הזקוקים/ות לדיור ציבורי. 

רשענו נגד אמהות חד הוריות. 

שיחתנו  את צלמנו

תיעבנו את ה”אחר/ת”.

תעינו  מדרכך. 

תיעתענו  כשנתנו לחיילינו ולשוטרינו להבין שהם מעל החוק 

הוידוי הגדול תשע”ט

על חטא שחטאנו לפניך בפלילות 

לא האמנו בך, בעצמנו ובטוב שבעמינו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בדיבור פה
          זלזלנו באלו שאינם מבינים את הצדק כמונו.

 

על חטא שחטאנו לפניך באמרינו, “אם אין אני לי, מי לי”

בכדי לדאוג ליהודים בלבד, ולהצדיק עֲוָלוֹת כלפי האחרים.

ועל חטא שחטאנו לפניך באמרינו, “וכשאני לעצמי, מה אני”

          כדי לדאוג ללא יהודים בלבד, ותמיד להאשים את עמנו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשכיחת “אם אין עכשיו, אז אימתי”

          אמרנו לסובלים “ייקח זמן – תצטרכו להמתין”.

על חטא שחטאנו לפניך בשנאת חינם

   כלפי פעילי/ות זכויות אדם.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשנאת חינם

כלפי הדואגים לביטחון המדינה.

ועל חטא שחטאנו לפניך בלשון הרע

כשאמרנו שפעילי/ות זכויות אדם אינם דואגים/ות לביטחון,

כאשר הדואגים לביטחון אינם דואגים לזכויות אדם.

על חטא שחטאנו לפניך בצידוק הדין

            באמרינו שהמצוי הוא הרצוי.

ועל חטא שחטאנו לפניך בדעת ובמרמת עצמנו

אמרנו “יהיה בסדר” כדי להצדיק אי-עשייה

על חטא שחטאנו לפניך בפריקת עול

   אמרנו: “ניתן לאחרים לתקן את העולם”.

ועל חטא שחטאנו לפניך בוידוי פה

למדנו והתלוננו ללא הפיכת תלמוד למעשה.

על חטא שחטאנו לפניך בזדון ובשגגה

   כשאמרנו תיקון עולם “בשמיים היא”

ועל חטא שחטאנו לפניך בתימהון לבב

  הפסקנו להאמין ש”קרוב אליך הדבר…לעשותו”

על חטא שחטאנו לפניך בקלות ראש
    הזנחנו החינוך והעבודה לטווח ארוך, כי נתקן הכול היום.

ועל חטא שחטאנו לפניך בתשומת יד
          הרוב דרס זכויות מעטי יכולת ומיעוטים.

על חטא שחטאנו לפניך בפריקת עול

באמרינו שהכל מותר אם יש לנו את הכוח ואת הרוב

ועל חטא שחטאנו לפניך בועידת זנות

כשיצרנו רוב לעשות כל רע שמתחשק ליבנו.

על חטא שחטאנו לפניך בשבירת הכלים

ביצירת מערכת משפט החושבת כמו הכנסת

ועל חטא שחטאנו לפניך בהרחקת לכת

כשאנו מאיימים/ות להשמיד קהילות שלימות


ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם
  החלנו מצוות בין אדם לחברו רק כלפי יהודים.
ועל חטא שחטאנו לפניך בעזות מצח
  אמרנו “רק ליהודים יש זכויות על הארץ”.

על חטא שחטאנו לפניך בשיקור עין 

   לא ראינו את ערביי ישראל כשותפים שווים.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשבועות שווא
          שחוק הלאום שומר על שוויון זכויות

על חטא שחטאנו לפניך בטמאת שפתים

דברנו דברי שנאה וגזענות

ועל חטא שחטאנו לפניך בכחש וכזב

הכחשנו בעלות בדואית על קרקעות, שבעבר הכרנו

על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת
     האמנו שהבדואים משתלטים על הנגב.

ועל חטא שחטאנו לפניך בצרות עין

   כלפי תביעות הבדואים על 5.4% מהנגב.

ועל חטא שחטאנו לפניך בחוזק יד

הרסנו בתים, השמדנו יבולים, וייערנו על חורבות כפרים

על חטא שחטאנו לפניך בריצת רגלים להרע

מיהרנו לגזול אדמות אל עראקיב לפני הכרעת בתי המשפט.

ועל חטא שחטאנו לפניך בפלילות

כאשר שלחו את שייח סייח לכלא בטענה ש”פלש” לאדמותיו

 

על חטא שחטאנו לפניך באימוץ הלב

פעלנו ללא רחם למחוק את הכפר אום אל חיראן.

ועל חטא שחטאנו לפניך במשא ומתן

כאשר ביטלנו הסכם כדי לכפות הסכם חדש, וטרם מימשנו אותו

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

 

על חטא שחטאנו לפניך במאכל ומשתה
  בעוד הפער החברתי הולך וגדל.

ועל חטא שחטאנו לפניך בעזבנו את תורתך

     הפסקנו לקיים “כל ישראל ערבים זה לזה”.

 

על חטא שחטאנו לפניך באימוץ הלב
התעלמנו מעוני מחפיר.

ועל חטא שחטנו לפניך ב”שב ועל תעשה”

כשתפתלנו כדי להסביר שמאבק הנכים צודק, אבל אין לענות לדרישותיהם..

על חטא שחטאנו לפניך בהשתקת מצפון
          כשנתנו צדקה, במקום לטפל בשורשי העוני.

ועל חטא שחטאנו לפניך בלשון הרע
   התייחסנו לחיים בעוני כ”טפילים”.

 

על חטא שחטאנו לפניך בהעמדת מכשולים

   קבענו תנאי זכאות המונעים מחסרי הדיור קורת גג.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהשאירנו בניינים ריקים

בזמן שלאחרים אין בית.

 

על חטא שחטאנו לפניך בנשך ובמרבית

   גרמנו לאדם הפשוט לשקוע בחובות.

ועל חטא שחטאנו לפניך בקפיצת יד לאלו שֶׁתַּשׁ כוחם.

 לא השקענו בסל תרופות ובמערכת הבריאות.

 

על חטא שחטאנו לפניך באמרינו “שלי – שלי, שלך – שלך”

להצדיק חלוקה בלתי צודקת של משאבים.

ועל חטא שחטאנו לפניך בנשך ובמרבית

העדפנו רווחים על פני אנשים

                                                          

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

                                                                              

על חטא שחטאנו לפניך בעבודה זרה

נִשַּׁלְנוּ בני אדם בשם גאולת ארץ ישראל.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשקור עין

קסמה של ירושלים סנוור אותנו לחמוד.

 

על חטא שחטאנו לפניך ביד רמה

כאשר שמנו את עצמינו כשופטים  ושוטרים על עם אחר

 ועל חטא שחטאנו לפניך בביטוי שפתים

כאשר כפינו את החוקים שלנו על עם אחר וקראנו  לכך “שלטון החוק”

על חטא שחטאנו לפניך על פי חוק מעשי ידינו

כדי לגזול קרקעות

ועל חטא שחטאנו לפניך באי אכיפת חוק

כאשר הוא מגן על פלסטינים

על חטא שחטאנו לפניך בנהיגת איפה ואיפה

במערכות תכנון שונות ליהודים ולפלסטינים.

ועל חטא שחטאנו לפניך במילים מרמות

שאי הריסה של בתי הנכבש זהה כובש זו איפה ואיפה

על חטא שחטאנו לפניך בצידת רֵעַ   

כי המערכת הפלסטינית מונעת בנייה

ועל חטא שחטאנו לפניך באטימת אוזנינו

לבכי הילדים, בהרסנו את בתיהם.

על חטא שחטאנו לפניך בשיח שפתותינו

אמרנו שקורת גג לפלסטינים אינה זכות

 ועל חטא שחטאנו לפניך בצידוק הדין

כאשר בג”ץ לא התערב.באפליה בתכנון, והריסות

על חטא שחטאנו לפניך ביודעים ובלא יודעים
         היתרנו לממשלות ישראל לגזול, להרוס, לעקור ולהשפיל.

ועל חטא שחטאנו לפניך באוזלת יד

   לא מגרנו את פשעי השנאה.

 

על חטא שחטאנו לפניך בפלילות

התעללנו בילדים כדי לחלץ הודאות שווא.

ועל חטא שחטאנו לפניך ב”לעולם לא עוד”

אמרנו “הכל מותר בשם הביטחון”

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

 

 

על חטא שחטאנו לפניך בנעילת השערים
  למבקשי מקלט הנמלטים על נפשם.
ועל חטא שחטאנו לפניך בגרימת שנאת חינם
  ריכזנו מבקשי מקלט בדרום תל אביב, אבל לא בשכונותינו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת

כשכינינו אותם “מסתננים”, בלי לבדוק מי באמת פליט.

 

על חטא שחטאנו לפניך בדיבור פה  

  הסתנו נגד מבקשי מקלט וזרענו פחד.

ועל חטא שחטאנו לפניך בחוזק יד
כלאנו אותם בתנאים קשים במידבר.

 

על חטא שחטאנו לפניך בהפקרת בני אדם

  גירשנו מבקשי המקלט “מרצונם”  ללא אחריות על גורלם

ועל חטא שחטאנו לפניך בצדית רֵעַ   

  מנענו מהם פרנסה והאשמנו אותם בפשיעה.

 

על חטא שחטאנו לפניך בשכחה
  שפעמים רבות נעלו השערים בפנינו.
ועל חטא שחטאנו לפניך בשכחה
  שגֵּרִים היינו בארץ מצרים.

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו.

 

על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם
על ידי התעלמות מזכויות העגונות, ומהפתרונות הקיימים בהלכה.

על חטא שחטאנו לפניך כאשר אמרנו “לא ידענו”
   אבל ידענו.
ועל חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת

   כי לא רצינו לדעת.

על חטא שחטאנו לפניך בחינוך

  לדעות קדומות, גזענות, אוריינטליזם ושנאת זרים.
ועל חטא שחטאנו לפניך בעיוורון

כאשר לא ראינו אותך בכל אדם

על חטא שחטאנו בתימהון לב,

פעלנו מתוך פחדנו ולא על פי ערכינו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהרהור הלב ובמלמול בחדרי חדרים

   במקום לקרוא בגרון ולהרים קולנו כשופר.

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו.

 

יהי רצון שאימרי פינו והגיון ליבנו יביאונו לידי תשובה אמיתית ולכך שתשרור שכינתך בעולמנו ובמדינתנו.

 

יהי רצון שנזכה להביא את הצלם שלך בתוכנו לידי ביטוי בשנה הקרובה באהבה ונתינה לזולת.

 

יהי רצון שנסייע ולו במעט למיגור העוול והרשע במדינתנו ובעולמינו, ונעלה את קרניך, תתברך לנצח,  על ידי העלאת קרנו של האדם באשר הוא אדם. כי כולנו ברואים בצלם שלך.